Alles wat u wilt weten over een hybride wagen

3 minuten leestijd

Is de overstap naar een elektrische auto nog te groot? Dan is een hybride wagen misschien wel interessant. Die kan op zowel klassieke brandstof als elektriciteit rijden. Zo slaat een hybride wagen een brug tussen nu en later.

Een hybride wagen kunt u vergelijken met een elektrische fiets. Het gaat om een kruisbestuiving, waarbij twee verschillende aandrijvingen aan het werk zijn. Noem het een ‘duobaan’.

Bij een elektrische fiets worden uw benen geholpen door een elektromotor met een batterij. Dat is bij een hybride auto ook zo, alleen gebruikt die natuurlijk geen spierkracht, maar ‘paardenkracht’. Die kan worden ontwikkeld door een dieselmotor, maar meestal gaat het om een benzinemotor.

Een hybride wagen: twee keer goed

Een elektrische fiets zorgt ervoor dat u makkelijker tegenwind overwint, en dat u hogere snelheden haalt. Dezelfde voordelen zien we op een hybride auto. Op moeilijke momenten ondersteunt de elektromotor de verbrandingsmotor, of neemt het zelfs helemaal over. Zoals wanneer een auto vanuit stilstand moet vertrekken of wanneer die omhoog op een helling rijdt.

Sommige hybrides zijn groener en sportiever

Door die elektrische hulp zal de verbrandingsmotor minder overuren draaien en spaart hij brandstof uit. Goed voor het klimaat, en goed voor uw portefeuille.

Maar het omgekeerde kan ook. Als beide motoren samenwerken, dan zal de auto door de extra kracht vlotter accelereren. Sommige hybrides zijn dus én groener én sportiever.

Hybride wagen: wel of niet aan de stekker

Volwaardige hybrides hebben een extra batterij op hoogspanning. Ze worden opgedeeld in twee soorten.

  • De zelfladende heeft een kleinere batterij aan boord die door de auto slim van elektriciteit wordt voorzien. Hij zet onderweg zijn remenergie in stroom om via een systeem dat al in het begin van de vorige eeuw door de Luikse ingenieur Henri Pieper werd uitgevonden. De hybride, dat is een beetje Belgisch.
  • Een trapje hoger staat de oplaadbare hybride, ook wel plug-inhybride genoemd. Ook die laatste heeft zo’n intelligent remsysteem, maar omwille van de grotere batterij (en ze wordt steeds omvangrijker) volstaat dat niet. Voor het laden moet u deze auto aan het stroomnet hangen. Dat duurt enkele uren, een proces dat u desnoods kan bespoedigen met een wallbox. Zo’n laadpaal voor thuis biedt meer vermogen dan een klassiek stopcontact.

Het omgekeerde effect

Beide types kunnen de auto zelfstandig op elektriciteit laten rijden, maar oplaadbare hybrides doen dat over gevoelig langere afstanden: tot wel 60 kilometer. Wie niet ver van het werk woont, pendelt dus volledig uitstootvrij over en weer. Het verbruik kan dan spectaculair laag liggen.

Maar er is een keerzijde. Plug-inhybrides vragen discipline. Laadt u ze niet tijdig op, dan moet de verbrandingsmotor de lege en zware batterijen als extra ballast meesleuren. Zo ontstaat het omgekeerde effect: het verbruik zal hoger uitvallen in vergelijking met een klassieke auto. Veel hoger, zelfs. Dus: alleen als de eigenaar stipt laadt, is er een voordeel voor het verbruik en het klimaat.

Plug-inhybrides zijn duurder dan gewone auto’s,
maar goedkoper dan elektrische

Aanbod groeit sterk

Naast volledig elektrische auto’s kennen hybrides een paar voordelen. Ze halen meer rijbereik, het laden neemt minder tijd in beslag en bij een lege batterij rijdt u gewoon verder op de verbrandingsmotor.

Gebruiken ze hun stroomaandrijving, dan rijden hybrides even comfortabel als een elektrische auto door hun stille en trillingsvrije werking. U zou ze, kortom, het beste van twee werelden kunnen noemen.

In aankoop zijn plug-inhybrides nog altijd gunstiger geprijsd dan e-auto’s, maar ze kosten opvallend meer dan een conventionele auto. Door het sterk groeiende aanbod bereiken ze wel een steeds ruimer publiek. Niet langer gaat het om grote SUV’s, ook van compacte auto’s en familiemodellen bestaan er vandaag versies met elektrische hulp onder de motorkap.

Voor wie?

Voor een plug-inhybride moet u in Vlaanderen sinds 2021 de minimale inschrijvingstaks en lagere verkeersbelasting betalen, in tegenstelling tot de zuiver elektrische wagen die een vrijstelling geniet. Ook zelfladende hybrides worden door hun gunstiger CO2-uitstoot vriendelijker getaxeerd.

Die goedkopere belastingen komen van pas, want dealers geven doorgaans minder korting op een plug-inhybride. En alleen als u een hoge tellerstand haalt, kan u met de kilometers op stroom de duurdere kostprijs terugverdienen. De zelfladende hybride, die ongeveer hetzelfde kost als een klassieke auto, is voor particulieren een toegankelijker alternatief.

Voor bedrijven liggen de kaarten anders. Door de hoge aftrekbaarheid, die soms net als bij elektrische auto’s 100% bedraagt, kunnen zij sneller een voordeel halen uit de oplaadbare hybride.

De Waalse en Brusselse fiscaliteit hanteert geen speciale gunstmaatregel voor de hybride auto. Die valt onder het gebruikelijke stelsel, gebaseerd op vermogen en cilinderinhoud.

Crelan biedt een extra voordelig leentarief voor hybrides en elektrische auto’s. Wilt u weten hoe wij u kunnen helpen bij de aankoop? Klik dan hier of neem contact op met een Crelan-agent.

Disclaimer: De informatie uit deze publicatie vormt een algemene toelichting bij de financiële actualiteit en mag niet worden beschouwd als een concreet advies of aanbeveling met betrekking tot financiële producten.