Wat is spoofing?
Wat is spoofing?
Spoofing is een vorm van oplichting waarbij oplichters een andere identiteit aannemen om je vertouwen te winnen. De oplichter doet zich voor als een medewerker van je bank, van een overheidsdienst of van een andere bekende organisatie.
Spoofing bestaat in verschillende varianten : e-mailspoofing, valse websites, telefoonnummerspoofing. Allemaal bedoeld om uw vertrouwen te winnen en u zover te krijgen dat u uw contactgegevens en geheime codes geeft.
Laat je er niet door misleiden! Neem meteen contact op met de organisatie of bank voordat je iets doet.
Herken spoofing op tijd met de tips van safeonweb.be. Blijf altijd alert, trap niet in de val.
Hoe voorkom je het?
Geef nooit informatie door op de vraag van iemand die zich voorstelt als een medewerker van je bank(-kantoor), van een overheidsdienst of van een bekende onderneming.
- Geef nooit zo iemand je bankrekening-/bankkaartnummer, noch pincode of codes die door je digipass gegenereerd worden.
- Valideer enkel de verrichtingen die je zelf hebt besloten uit te voeren.
- Rapporteer elk e-mail of telefoontje zogezegd van Crelan met dit soort verzoeken aan de Service Desk van Crelan op 02/558.78.88:
- maandag tot donderdag van 8.30 tot 16.30
vrijdag van 8.30 tot 16.00
(uitgenomen op feestdagen en banksluitingsdagen)
- maandag tot donderdag van 8.30 tot 16.30