Wat is phishing en online fraude? Hoe bescherm je jezelf ertegen?
Wees alert voor mogelijke phishing!
Fraudeurs grijpen de fusie tussen AXA Bank en Crelan aan om zoveel mogelijk klanten op te lichten.
We willen graag benadrukken dat zowel Crelan als AXA Bank u nooit zullen vragen om uw kaartgegevens of applicatiecodes via telefoon, e-mail of andere kanalen te delen.
Wees extra alert voor verdachte telefoontjes, e-mails, berichten en andere vormen van contact. Bij de minste twijfel, aarzel niet om contact met ons op te nemen via [email protected].
Bent u slachtoffer van phishing of fraude?
Wat is phishing?
Phishing is een vorm van fraude waarbij oplichters ‘hengelen’ naar jouw persoonlijke en bankgegevens met als doel het geld van je bankrekening buit te maken.
Hoe gaat phishing in zijn werk?
Er zijn verschillende manieren waarop fraudeurs jouw gegevens proberen te verkrijgen. Door zich uit te geven als een betrouwbare entiteit proberen ze via valse e-mails, internetpagina’s, sms’jes, whatsappjes, telefoontjes, … je persoonlijke gegevens en bankgegevens te achterhalen. Zij zijn ook uit op jouw geheime responscodes. Met de gestolen informatie voeren zij nadien banktransacties uit via jouw rekening.
Soms gebruiken ze een combinatie van verschillende methoden. Zo krijg je na een e-mail bijvoorbeeld ook een telefoontje.
Soms vraagt de oplichter zijn slachtoffer om zijn bankkaart en pincode op te sturen.
Andere vormen van betalingsfraude
Naast phishing bestaan er nog andere vormen van betalingsfraude. Hier wordt niet gehengeld naar de cruciale geheime codes om het geld van je rekening te halen. Bij deze vormen worden slachtoffers op het verkeerde been gezet en voeren ze zélf de frauduleuze transactie uit. In sommige gevallen worden transacties gemanipuleerd of worden gegevens gestolen. Hiervoor installeren cybercrimelen banking malware op de PC, tablet of smartphone van het slachtoffer.
Een verschil in aanpak, maar met dezelfde gevolgen: je bankrekening wordt geplunderd.
In deze video geven we je 3 concrete tips om veiling online te bankieren
- Tip 1: Check allereerst het e-mailadress van de afzender.
- Tip 2: Vraagt de afzender u om een dringende actie waarbij u op een link moet klikken? Niet doen.
- Tip 3: Controleer wanneer de mail werd verzonden.
Tips om jezelf te wapenen
- Voer niet zomaar een transactie uit zonder dit uitvoerig te controleren. Als een zogenaamde bekende je vraagt om geld over te schrijven, bel deze persoon eerst op om te checken of het daadwerkelijk deze persoon is die het je vraagt.
- Deel je codes voor internetbankieren nooit met iemand anders. Crelan zal je nooit via mail, sms of andere weg om je pincode of wachtwoord vragen. Kies een sterk paswoord en hou het te allen tijde geheim.
- Bekijk de inhoud van elk bericht kritisch. Phishingberichten bevatten vaak een smoes om persoonlijke gegevens te ontfutselen. Soms maken ze je blij, soms maken ze je bang. Wees vooral op uw hoede. Coronapremies, cardstop imitaties, een nieuwe digipass… Het zijn voorbeelden die fraudeurs gebruiken om u naar een fake website te lokken en uw codes te ontfutselen.
- Klik niet op verdachte links die je krijgt toegestuurd en ga niet via een omweg naar de pagina voor internetbankieren. Tik de URL om naar myCrelan te gaan altijd zelf in in je browserbalk. Of voeg hem toe aan je favorieten.
- Activeer je spamfilter in je mailbox. Bijlages bij phishingmails kunnen virussen of malware bevatten. Onder meer zip-, exe- en js-bestanden zijn verdacht.
- Stuur verdachte mails door naar [email protected] en naar je Crelan-agent alvorens ze te verwijderen. Zo help je om de pogingen tot phishing van cybercriminelen in kaart te brengen.