Betalen
Zichtrekeningen
Kredietkaarten
Online bankieren
Onder nul gaan
Veilig bankieren
Lenen
Woning
Mobiliteit
Andere doelen
Sparen en beleggen
Sparen
Beleggen
Fiscaal sparen
Verzekeren
Zoekt u informatie over de fusie tussen AXA Bank en Crelan? Klik hieronder. Of sluit het venster en surf gewoon verder.
AXA Bank Belgium is een bank die behoort tot de Crelan Groep.
AXA Belgium is een verzekeringsmaatschappij die deel uitmaakt van de AXA-groep. Er verandert niets aan de verzekeringen die u daar hebt afgesloten, die blijven onder de hoede van AXA Belgium.
Voor de elektrische auto zou 2021 zomaar het jaar van de grote doorbraak kunnen worden. Maak u klaar voor tal van nieuwe en vooral betaalbaardere modellen. Maar hoe interessant is een elektrische auto voor ú? Alles wat u moet weten, in 6 vragen en antwoorden.
Elk automerk heeft momenteel al één of twee elektrische modellen in zijn showroom. Vaak zijn die mini van formaat en even klein van batterij, of net heel groot, luxueus en prijzig. De markt zit momenteel in een spreidstand. Maar naast spanning hangt er een gevoelige uitbreiding van de elektrische gamma’s in de lucht.
Vanaf dit jaar komt er een stroom aan nieuwigheden op ons af. Tegen 2025 zullen de meeste merken een elektrisch spiegelbeeld hebben samengesteld van hun huidige waaier aan modellen. Dat is van moetens. Anders halen ze de strenge CO2-normen niet die Europa hen voor de nabije toekomst oplegt.
De Europese Federatie voor Transport en Milieu schat in dat er tegen eind 2021 meer dan 90 verschillende e-auto’s op de markt zullen zijn. Dat is goed voor een kwart van het totale marktbeeld. Voelt u plots keuzestress opwellen?
Het goede nieuws is dat veel fabrikanten op de bredere middenklasse beginnen mikken (en lager), met een prijsvork tussen 30.000 euro en 50.000 euro. Meevaller: deze auto’s zijn vaak gezegend met de binnenruimte van een klasse hoger, omdat een elektromotor niet groter is dan een voetbal en dus weinig plek inneemt. Dat maakt al een deel van het prijsverschil goed.
Want in aankoop is de e-auto ongeveer eenderde duurder dan zijn tegenhanger op benzine of diesel. Je vindt al elektrische auto’s voor een prijs rond 20.000 euro, maar daarmee raakt u niet ver. Noch in afstand, noch in vervoersgemak. Gaat u voor premium, dan betaalt u al gauw drie tot vijf keer zoveel.
Stroom is anderzijds goedkoper dan klassieke brandstof. Thuis of op het werk laden kost weinig (0,25-0,40 euro per kWh), maar bij de snellaadpalen onderweg kan die prijs tot drie keer hoger liggen. Hou er dus rekening mee dat de installatie van een laadpaal thuis een goed idee is. Reken op een kostprijs van zo’n 1.000 euro zonder plaatsingskosten.
Centraal staat het totale kostenplaatje, de zogenaamde total cost of ownership (TCO). Omdat u bespaart aan de pomp, het onderhoud aan een elektrische auto goedkoper is en u kunt genieten van fiscale voordelen (zie verder), komt u ondanks een hogere aankoopprijs vaak toch goedkoper uit aan het einde van de rit. Die finishlijn ligt ver, want door hun eenvoudigere aandrijftechnologie zijn elektrische auto’s betrouwbaarder.
‘Maar u kunt er niet mee naar het zuiden!’ De vrees geen verre reis te kunnen maken, is vaak een groot struikelblok. Toch kunnen constructeurs steeds betere cijfers voor het rijbereik voorleggen. Ook het Europese netwerk van laadpalen breidt steeds verder uit, waardoor langere autoreizen op stroom steeds aannemelijker worden. En wilt u weten waar een laadpaal zich bevindt, ook in het buitenland, dan raadpleegt u gewoon het navigatiesysteem.
Hoeveel bedraagt de actieradius dan? Reken momenteel op zo’n 250 à 400 kilometer. Da’s al een heel eind. Zeker als u weet dat u na 45 minuten laden aan een snellaadpaal alweer over 80 procent batterijcapaciteit beschikt. Maar bedenk dat niet elke e-auto aan dezelfde snelheid laadt. Dat kan een belangrijk criterium zijn bij de aankoop.In de nabije toekomst wordt de lat alleen maar hoger, of verder, gelegd. Kijk maar naar de studiemodellen van autofabrikanten. Die goochelen vaak met een actieradius van om en bij de 700 kilometer.
Nu de regeling met de terugdraaiende teller wordt afgeschaft, kan een elektrische auto in sommige gevallen soelaas brengen voor eigenaars van zonnepanelen. Een teveel aan stroom kan dan worden gebruikt om de e-auto op te laden. Als u thuis bent, doet u er dan wel goed aan om uw auto ‘s middags in te pluggen wanneer de zon schijnt.
In andere gevallen kan een thuisbatterij een oplossing bieden, om ‘s avonds na het werk uw auto op te laden. De Vlaamse overheid geeft nog zeker tot eind 2021 een subsidie van 250 euro per kilowattuur voor wie een thuisbatterij aankoopt, met een maximum van 3.200 euro.
Absoluut. Naast de hierboven vermelde premie voor thuisbatterijen zijn er nog enkele (fiscale) voordelen voor wie een elektrische auto koopt. Zo vallen in Vlaanderen de belasting op inverkeerstelling (BIV) én de jaarlijkse verkeersbelasting helemaal weg. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en Wallonië betaalt u telkens niet meer dan de bodembedragen: 61,50 euro voor de BIV en 83,90 euro voor de verkeersbelasting.
Wie met een elektrische bedrijfswagen rijdt, geniet van een lager voordeel van alle aard (VAA). En ook voor zelfstandigen en ondernemingen zijn er stimuli . Zo zijn elektrische auto’s én de installatie van laadpalen voor 100% fiscaal aftrekbaar (de btw voor de auto maximaal 50%). Bovendien loont het de moeite om bij lokale overheden, steden of gemeenten te informeren naar eventuele subsidies.
Dat is het nu net. Bij Crelan hanteren we een éxtra voordelige rentevoet voor wie een elektrische auto koopt. Zo profiteren het milieu én uw portemonnee. Wilt u meer info? Maak dan snel een afspraak met uw Crelan-agent.
Disclaimer: De informatie uit deze publicatie vormt een algemene toelichting bij de financiële actualiteit en mag niet worden beschouwd als een concreet advies of aanbeveling met betrekking tot financiële producten.