Betalen
Zichtrekeningen
Kredietkaarten
Online bankieren
Onder nul gaan
Veilig bankieren
Lenen
Woning
Mobiliteit
Andere doelen
Sparen en beleggen
Sparen
Beleggen
Fiscaal sparen
Verzekeren
Zoekt u informatie over de fusie tussen AXA Bank en Crelan? Klik hieronder. Of sluit het venster en surf gewoon verder.
AXA Bank Belgium is een bank die behoort tot de Crelan Groep.
AXA Belgium is een verzekeringsmaatschappij die deel uitmaakt van de AXA-groep. Er verandert niets aan de verzekeringen die u daar hebt afgesloten, die blijven onder de hoede van AXA Belgium.
Elektriciteit ‘tanken’ verloopt helemaal anders dan klassieke brandstof inslaan. Dat telt zeker voor de eindfactuur, want die is minder doorzichtig dan wat we gewoon zijn. En hoe zit het met de invloed van de stijgende energieprijzen?
Heb je plannen om een elektrische auto – nieuw of tweedehands – te kopen, dan helpen we je bij Crelan graag op weg met een voordelige financiering. Wil je meer informatie? Ga gerust langs in een Crelan-kantoor bij jou in de buurt.
Tankpistool vastzetten, teller zien lopen en wachten op de verlossende klik. Na het tanken van een diesel- of benzineauto, weet je altijd meteen en héél precies hoeveel dunner je portefeuille is geworden. Bij een elektrische auto gaat dat helemaal anders in zijn werk. Publieke laadpalen zwijgen in alle talen over de prijzen die ze hanteren. Die worden per kWh verrekend en je komt ze pas te weten als de eindfactuur in je digitale brievenbus wordt gedropt. Achteraf in plaats van vooraf, dus.
De laadprocedure vraagt ook om wat voorbereiding. Het begint al met een laadpas. Daarmee ontgrendel je niet alleen de paal met een simpele veegbeweging, hij bezorgt je ook een korting op het tarief. Elke leverancier van laadpasjes hanteert zijn eigen spelregels: soms worden er transactiekosten aangerekend, soms niet. Bij de een loopt de afrekening via een abonnementsformule, bij de ander gaat het om een opstartkost per laadbeurt. En weer andere rekenen een toeslag aan bovenop het afgenomen stroomdebiet. De kwestie is om op voorhand even rond te neuzen in de voorwaarden van deze pasjesboeren.
Elke leverancier van laadpasjes hanteert zo zijn eigen spelregels
In sommige gevallen is er een uitweg. Dan betaal je via een app (van een leverancier of het automerk zelf) of een kredietkaart. Ook dat brengt een meerkost mee, ongeveer 10%. Toch kan dat interessant zijn. De gemiddelde EV-rijder laadt immers niet vaak aan publieke stations - slechts twee op de tien keer - en heeft dus niet altijd nood aan een abonnement. En dus ook niet aan al die poespas.
De uitbater van de laadpas bepaalt niet de stroomprijs. Dat doet de firma die de laadpaal beheert. De regel is dat hoe sneller je wil laden, hoe hoger de kost ligt. Voor de energiecrisis was het verbruik van een elektrische auto beduidend goedkoper in vergelijking met een auto op fossiele brandstof. Maar met de start van het nieuwe jaar zijn de tarieven voor publieke laders nog maar eens gestegen. EV-rijders betalen nu vlotjes 60 tot 70 cent per kWh. Voor snelladers langs de autosnelweg ligt dat nog eens 10 tot 20% hoger. Het voordeel ten opzichte van een afgelegde kilometer op diesel of benzine smelt daardoor weg. De laadkost hangt ook af van je woonsituatie. Wie een oprit of een garage heeft, kan vaak thuis laden aan een wallbox. Voor de piekende energieprijzen was dat een erg goedkope oplossing, met een prijsvork tussen 25 en 30 cent per kWh. Maar deze kosten liggen ondertussen dubbel zo hoog en evenaren de publieke laadpalen. Wie zonnepanelen heeft, doet natuurlijk wel nog een zaakje.
Enkel wie zonnepanelen heeft, kan thuis nog een zaakje doen
Wat thuis laden er ook niet goedkoper op maakt, is de nieuwe berekeningsmethode voor de nettarieven. Dit zogenaamde ‘capaciteitstarief’ werd begin dit jaar ingevoerd. Daarbij bepaalt je maandelijkse piekverbruik het tarief voor de distributie van de huishoudelijke stroom. Een elektrische auto laden zorgt natuurlijk voor een flinke uitschieter. Gelukkig kan je deze aftoppen door het laadgedrag van de e-auto in het boordprogramma in te stellen. Ook een slimme wallbox helpt. Deze houdt rekening met pieken en andere grootverbruikers in je woonst en zorgt zo voor een goede spreiding. De intelligente wallbox kost wel wat meer, maar komt in aanmerking voor een belastingvermindering, tot maximaal 1.750 euro als ook de elektriciteit groen is.
De e-auto heeft ingeboet op zijn grootste pluspunt, de lage verbruikskost, maar de elektriciteitsmarkt is op dit moment erg volatiel. Als deze stabiliseert, en de prijzen weer berusten, keert dat voordeel terug. Bovendien houdt de e-auto nog een andere slag om de arm naast een auto op fossiele brandstof: de onderhouds- en herstellingskosten vallen tot de helft goedkoper uit.
Bijvoorbeeld of zo’n wagen hetzelfde rijdt als een gewone auto en of je zonder tussentijds opladen wel op je bestemming geraakt: dit zijn de 5 meest gestelde vragen over elektrisch rijden. Ben je al helemaal opgeladen voor de overstap naar een elektrische auto? Crelan zet je graag op weg. Ook voor elektrische auto's vind je bij ons een gunstige financiering. Kom er gerust eens over praten met een Crelan-agent bij jou in de buurt.
Kredietvorm: lening op afbetaling voor de aankoop van een nieuwe wagen. Kredietgever: CrelanCo C.V., Sylvain Dupuislaan 251, 1070 Brussel.
Disclaimer: De informatie uit deze publicatie vormt een algemene toelichting bij de financiële actualiteit en mag niet worden beschouwd als een concreet advies of aanbeveling met betrekking tot financiële producten.