Betalen
Zichtrekeningen
Kredietkaarten
Online bankieren
Onder nul gaan
Veilig bankieren
Lenen
Woning
Mobiliteit
Andere doelen
Sparen en beleggen
Sparen
Beleggen
Fiscaal sparen
Verzekeren
Zoekt u informatie over de fusie tussen AXA Bank en Crelan? Klik hieronder. Of sluit het venster en surf gewoon verder.
AXA Bank Belgium is een bank die behoort tot de Crelan Groep.
AXA Belgium is een verzekeringsmaatschappij die deel uitmaakt van de AXA-groep. Er verandert niets aan de verzekeringen die u daar hebt afgesloten, die blijven onder de hoede van AXA Belgium.
Elektrisch rijden is bij het grote publiek nog lang niet ingeburgerd. Dat ligt deels aan het prijskaartje van elektrische wagens, maar ook aan de vele vragen en onzekerheden over deze nieuwe vorm van rijden. Soms leidt dat tot koudwatervrees, maar die is nergens voor nodig. We geven je graag wat meer duiding aan de hand van de 5 meest gestelde vragen.
De elektrische wagen verovert stilaan onze wegen. Het is van moetens, want Europa heeft zijn zinnen gezet op een toekomst waarin een volledig elektrisch wagenpark moet meehelpen in de strijd tegen de klimaatopwarming. Toch is deze nieuwe vorm van rijden nog onbekend voor heel wat mensen. En dus onbemind. Nu, er komt een mentale switch aan te pas. Om je te helpen deze knop om te draaien, beantwoorden we in deze blog de 5 meest gestelde vragen over elektrisch rijden. Zo ben je– wanneer je een elektrische wagen overweegt –verlost van mogelijks opkomende koudwatervrees. Bij Crelan kunnen we je met een aantrekkelijke financiering alvast op weg zetten naar elektrisch rijden. Neem gerust contact op met je Crelan-kantoor.
‘Range anxiety’, je hebt er misschien al van gehoord. In mooi Nederlands: ‘afstandsangst’. Met de batterijen van vandaag geraak je in een elektrische auto minder ver dan met de brandstof in de tank van je klassieke auto. En is ze helemaal leeg, dan kan je die niet in één-twee-drie weer vullen, zoals je dat met een benzine- of een dieselmodel doet.
Niet echt. De doorsnee-Belg rijdt eigenlijk niet zo heel ver. Volgens de Federale Overheidsdienst Mobiliteit bollen we gemiddeld een dikke 40 kilometer per dag. De helft van onze dagelijkse verplaatsingen liggen op een afstand van hoogstens 5 kilometer, vaak zelfs minder. Dat rooien de meeste elektrische auto’s wel.
Een huiselijk stopcontact is niet ontworpen voor langdurig laden
Wel moet je rekening houden met de winterkou. Dan kunnen batterijen tussen een kwart en de helft van hun capaciteit, en dus hun rijbereik, verliezen. Langere afstanden, zoals een weekendje in de Ardennen of een buitenlandse reis, in gedachten? Het navigatiesysteem in een elektrische auto houdt altijd rekening met het batterijpeil en zal laadstops voor onderweg suggereren en ze desnoods inplannen. Dat netwerk aan snelladers groeit gelukkig gestaag. Zo wil de EU tegen 2026 zelfs elke 60 kilometer een laadpaalparking langs de Europese snelwegen. Aan deze stations kan een elektrische auto in een dik halfuur tot drie kwartier weer 80% van zijn totale rijbereik terugwinnen. Ondertussen neem je gewoon een koffiepauze, altijd goed om het concentratiepeil weer op te krikken. Anders dan bij tankstations, betaal je met een laadpasje (soms werkt een kredietkaart ook) én in functie van de laadsnelheid. Dat laatste zorgt ervoor dat je aan een snellader gevoelig meer betaalt dan aan een wallbox thuis.
Strikt genomen is het niet noodzakelijk, maar een elektrische auto vraagt om een oplaadpunt thuis. Dat is ook de plek waar je veruit het vaakst laadt. Zo’n wallbox kost ongeveer 1.000 euro en hang je aan je garagewand of gevel. Niet dat je niet kan inpluggen op een huiselijk stopcontact, maar dat gaat hopeloos traag. Bovendien zijn die niet ontworpen om langdurig hun volle vermogen af te geven.
Die ketting bestaat uit je zekeringkast, het oplaadpunt en de interne lader van je auto. Je doet er goed aan het vermogen van die verschillende ‘schakels’ af te toetsen. Vooraf zal een elektricien sowieso een kijkje komen nemen. De beste keuze is een slim laadpunt. Die vallen iets duurder uit, maar door hun automatische spreiding van de stroomafname toppen ze pieken in je verbruik én op je energiefactuur af.
Ja en neen. Een elektrische auto start muisstil en ook onderweg maakt hij amper lawaai en zijn er geen trillingen. In het begin is dat nogal ongewoon en … erg comfortabel. Vanwege hun stilte, zenden elektrische auto’s aan lage snelheid een akoestisch signaal uit, zodat medeweggebruikers ze in alle veiligheid horen aankomen.
Vaak kan je een elektrische auto op enkel het gaspedaal rijden
Voor het overige rijden ze als een gewone auto, op één belangrijk punt na. Als elektrische wagens vertragen, zetten ze de vrijkomende energie om in stroom die de batterijen herlaadt. Haal je voet van het gaspedaal en je zal een sterker remgevoel dan gewoonlijk gewaarworden. Dit heet remenergierecuperatie. Je kan deze werking zelfs zo grondig instellen dat je met alleen het gaspedaal kan rijden. Gewoon het gas lossen doet de auto genoeg afremmen, tot soms zelfs volledig stoppen. Even wennen, maar voor alle duidelijkheid: elke e-auto heeft nog altijd een rempedaal zoals iedere andere auto.
Stel: elke Belg rijdt met een elektrische auto, lopen we dan het risico op een black-out? Ja, momenteel wel. Op de piekmomenten kan onze landelijke elektriciteitsafname het niet trekken, maar op de dalmomenten is er meer voorraad dan u denkt. Een snelle berekening leert dat we nu al genoeg productie hebben om op dat dalmoment een elektrisch wagenpark van ongeveer 2 miljoen stuks te ondersteunen (in de veronderstelling dat één op de vijf e-auto’s tegelijkertijd staat te laden). Om een idee te geven: volgens de laatste telling rijden er in België momenteel iets meer dan 70.000 elektrische auto’s rond. Maar samen met onze mobiliteit zal in de toekomst ook ons elektriciteitsnetwerk veranderen. Een uitdaging, jawel, want het wordt lokaler en zal meer hernieuwbare energie moeten bevoorraden. Zelf zullen we ook bewuster moeten nadenken over wanneer en hoe lang we stroom afnemen. Uiteindelijk moet het leiden tot meer spreiding, waardoor elektrische auto’s makkelijker kunnen laden.
Elektrische auto’s zullen een plek in uw huiselijk netwerk krijgen
Daarnaast evolueert de batterijtechnologie mee. E-auto’s zullen zich ontpoppen tot ‘intelligente’ laders die vanzelf de gunstigste laadmomenten benutten. De automerken willen er ook thuisbatterijen van maken. De stroom die deze auto’s op een voordelig moment hebben afgenomen, geven ze bijvoorbeeld op een piekmoment weer af. Maar zonder dat je de dag nadien met een lege batterij achterblijft. Wordt de elektrische auto straks ook echt een thuisbatterij op wielen?
In aanschaf kost een elektrische auto al snel een kwart meer. Al is er onder invloed van stijgende productie betere batterijen en nieuwe modellen een prijsdaling ingezet. Rijden op stroom is nog altijd goedkoper dan op benzine of diesel, maar door de recent gestegen elektriciteitsprijzen is de kloof een pak minder groot dan vroeger. En, zoals gezegd, bij een e-auto hangt het er ook vanaf waar je laadt. Een zoethoudertje voor de hogere aanschafprijs is de lagere onderhoudsfactuur. Door de afwezigheid van een verbrandingsmotor hebben elektrische auto’s minder bewegende onderdelen, waardoor ze niet zo vaak naar een onderhoudsplaats moeten. Sommige updates en remedies verlopen zelfs automatisch via het internet. Zomaar, terwijl je auto in je eigen garage staat te verpozen. Ten slotte zijn hoge kilometerstanden geen uitzondering, wat kan helpen om de meerkost terug te verdienen.
Crelan kan je helpen bij de aankoop.
Kredietvorm: lening op afbetaling voor de aankoop van een nieuwe wagen. Kredietgever: CrelanCo C.V., Sylvain Dupuislaan 251, 1070 Brussel.
Disclaimer: De informatie uit deze publicatie vormt een algemene toelichting bij de financiële actualiteit en mag niet worden beschouwd als een concreet advies of aanbeveling met betrekking tot financiële producten.