Betalen
Zichtrekeningen
Kredietkaarten
Online bankieren
Onder nul gaan
Veilig bankieren
Lenen
Woning
Mobiliteit
Andere doelen
Sparen en beleggen
Sparen
Beleggen
Fiscaal sparen
Verzekeren
Zoekt u informatie over de fusie tussen AXA Bank en Crelan? Klik hieronder. Of sluit het venster en surf gewoon verder.
AXA Bank Belgium is een bank die behoort tot de Crelan Groep.
AXA Belgium is een verzekeringsmaatschappij die deel uitmaakt van de AXA-groep. Er verandert niets aan de verzekeringen die u daar hebt afgesloten, die blijven onder de hoede van AXA Belgium.
De elektrische auto wordt hoe langer hoe betaalbaarder. Ook in 2021 zullen de automerken uitpakken met lager geprijsde modellen. Maar wat bepaalt de kost van een elektrische auto? En vanwaar komen die dalende prijzen?
Onderzoek heeft uitgewezen dat het prijskaartje de grootste horde vormt bij het overwegen van een elektrische auto. Als u vergelijkt met een conventioneel model van hetzelfde formaat kosten ze vaak een derde meer. Die meerprijs kan u terugverdienen door de lagere gebruikskost van rijden op stroom, maar daar staat een zekere kilometerstand tegenover.
Afgelopen jaar stak een hoopvolle trend op. De meeste nieuwe elektrische auto’s droegen een prijskaartje dat overeenkwam met een auto uit de compacte middenklasse. Dat is het hoekje van de showroom waar de meeste autokopers shoppen. Het signaal voor het begin van de inburgering?
Zeker. In aanschaf is de elektrische auto zelfs op weg om het prijskaartje van een klassieke auto te evenaren. Deze drie trends trekken aan de kar:
Wist u dat de batterijen de helft van de kost van een elektrische auto voor hun rekening nemen? Hun cellen hebben zeldzame grondstoffen nodig zoals lithium, nikkel en kobalt. De ontginning daarvan is arbeidsintensief en het latere productieproces verloopt complex, een geldverslindende operatie.
Maar daar hebben de automerken een oplossing voor. In hun instapmodellen kiezen ze voor minder grote batterijen. Dat is bijvoorbeeld het geval bij een Mazda MX-30 of de Volkswagen ID.3, e-auto’s die ongeveer 35.000 euro kosten. Die prijs is al drie keer minder dan de dure luxemodellen die de elektrische revolutie aftrapten.
Ook fijn: kleinere batterijen oefenen een kleinere impact op het milieu uit. U compenseert er sneller de CO2-uitstoot van hun productie mee. Dat ze een lager rijbereik voorleggen, vraagt vooral om het omdraaien van een mentale knop. Weet dat de Belg dagelijks gemiddeld niet meer rijdt dan circa 45 kilometer. U waarschijnlijk ook.
De prijsdaling zal zich verderzetten
Onder invloed van concurrentiedruk en nieuwe technologieën is de kostprijs van batterijen al flink gedaald. Over de loop van de afgelopen tien jaar is hun marktprijs met bijna 90% gezakt.
Die prijsdaling zal zich verderzetten. Want ook in Europa wordt volop geïnvesteerd in de productie van batterijen, terwijl onderzoekers chemische samenstellingen voor de cellen ontwikkelen zonder zeldzame metalen.
Dit jaar zal een nooit eerder geziene golf van elektrische auto’s de markt overspoelen. Ook dat heeft een gunstig effect op de prijs. Meer modellen betekent meer schaalgrootte. Autofabrikanten kunnen hierdoor de dure ontwikkelingskost beter spreiden en efficiënter produceren. Het is een aloude economische wet: mits de juiste aanpak, kunnen bedrijven door een stijgende productie hun kosten bedwingen.
De grote voorloper in budgetvriendelijke e-auto’s is China. Wereldwijd is dat land marktleider in de ontwikkeling en productie van batterijen. Deze voorsprong maakt dat ze voordeliger e-auto’s kunnen aanbieden.
De ambitieuze Chinezen zien in e-auto’s een gouden opportuniteit om voet aan wal te krijgen in West-Europa. Een aantal van hun automerken zijn met elektrische modellen nu al aanwezig op de Belgische markt en er komen er nog bij. Een scherpe prijs is hun uithangbord. Dat zet de klassieke spelers verder onder druk.
De overheid doet haar duit in het zakje
Voor die lagere prijsdrempel doet ook de overheid – letterlijk – haar duit in het zakje. In Vlaanderen wordt de elektrische auto vrijgesteld van taksen en is hij voor bedrijven 100% aftrekbaar. En last but not least, lenen voor een elektrische auto is goedkoper dan voor een klassieke. Wilt u daar meer over weten? Klik dan hier voor meer info over de autolening van Crelan.
Meer lezen? Dit artikel – waarin we u meer vertellen over de elektrische auto in 6 vragen én antwoorden – zal u dan zeker interesseren. Een aanrader!
Disclaimer: De informatie uit deze publicatie vormt een algemene toelichting bij de financiële actualiteit en mag niet worden beschouwd als een concreet advies of aanbeveling met betrekking tot financiële producten.