Crelan Mobile - Veiligheid

Veilig bankieren met Crelan Mobile

Om onze gratis Crelan Mobile-app te kunnen installeren moet u in het bezit zijn van een smartphone of tablet met OS-versie Android 8.0 (of hoger) voor Android, IOS 15 (of hoger) voor IOS.

Onze activatieprocedure in slechts 3 stappen

  1. Identificeer uzelf via:
    • de mobile app van AXA Bank (enkel ter beschikking tot 21/07/2024 voor gemigreerde AXA Bank-klanten)
      of
    • Itsme®
      of
    • uw gebruikersidentificatie, uw activatiecode en uw digipass (enkel indien u een digipass heeft ontvangen via uw agent).
  2. Bevestig uw e-mailadres voor extra veiligheid
  3. Kies uw persoonlijke pincode van 6 cijfers (voor een optimale gebruikservaring kunt u vervolgens « biometrie » activeren
    (vingerafdruk- of gezichtsherkenning), afhankelijk van de smartphone die u heeft).

Wordt mijn mobiel toestel geregistreerd?

Tijdens de activatieprocedure wordt uw toestel geregistreerd en wordt uw Crelan Mobile abonnement gekoppeld aan uw myCrelan abonnement. U kunt de status van uw toestel zien in myCrelan via Profiel aanpassen > Beheer contracten.

Is de mobiele pin wel veilig genoeg?

De mobiele pin helpt u met aanmelden en verrichtingen uit te voeren in Crelan Mobile. Na het invoeren van uw mobiele pin wordt telkens een unieke en eenmalig bruikbare elektronische handtekening berekend en doorgestuurd naar de bank.

Wat als mijn mobiele PIN geblokkeerd is?

Heeft u 5 keer na elkaar een verkeerde PIN ingegeven? Dan wordt de toegang tot Crelan Mobile geblokkeerd. Om opnieuw toegang te krijgen drukt u in het menu op 'mobiele pin resetten' en voert u de 3 stappen van de activatieprocedure opnieuw uit.

Wordt mijn sessie automatisch beëindigd?

Indien er gedurende een bepaalde tijd geen activiteit meer in de app plaatsvindt zal de sessie automatisch worden verbroken.

Smartphone verloren of gestolen?

U kan uw Crelan Mobile abonnement zelf blokkeren door aan te melden in myCrelan: kies  Profiel aanpassen > Beheer contracten. Daarenboven kan u ook steeds uw agent of de Service Desk (02/558 78 88) contacteren;

  • maandag tot donderdag van 8.30 tot 16.30
    vrijdag van 8.30 tot 16.00
    (uitgenomen op feestdagen en banksluitingsdagen)

Om daarna opnieuw van Crelan Mobile gebruik te maken voert u nogmaals de 3 stappen van de activatieprocedure uit.

Tips voor extra veiligheid

  • kies een originele mobiele PIN en houd deze geheim
  • kies geen voor de hand liggende PIN zoals geboortedata of cijfercombinaties zoals 123456
  • meld steeds af na gebruik van de toepassing
  • installeer steeds de laatste update van de app en controleer dat u de officiële Crelan app downloadt
  • gebruik alleen legale software
  • nooit uw toestel jailbreaken of rooten waardoor het toestel vatbaarder is voor virussen en malware (jailbreaken of rooten is het omzeilen van het besturingssysteem van uw smartphone)
  • beveilig uw smartphone met een wachtwoord
  • installeer antivirus-software
  • gebruik alleen beveiligde wifi-netwerken en schakel Bluetooth uit
  • controleer geregeld uw rekeninguittreksels