Wat is phishing? Phishing is een vorm van fraude waarbij fraudeurs hengelen naar uw bankgegevens en persoonlijke bankcodes. Ze sturen je een e-mail, sms, WhatsApp’je, berichtje via Facebook Messenger of andere sociale media, …). Dat bericht bevat een link naar een – vaak nagenoeg perfect - nagemaakte website. Lees meer over phishing
Wat kan ik doen om me te beschermen tegen phishing? Bescherm uw codes voor internetbankieren als uw grootste geheim, net zoals de pincode van uw bankkaart. Deel ze nooit via e-mail, sociale media, sms of telefoon. Klik nooit op links die naar de betaalsite of mobiele app van uw bank leiden. Uw bank zal u nooit via een link om uw codes vragen. Typ altijd zelf het adres van uw bankwebsite (axabank.be of crelan.be) in via de internetbrowser. Sla het op in uw favorieten. Open homebanking enkel via die beveiligde website(s). Open de mobiele app enkel op uw eigen smartphone. Uw bank zal nooit om toegang tot uw scherm of computer vragen. Laat uw scherm dus nooit overnemen door iemand die beweert van de bank te zijn. Dit is een methode die fraudeurs gebruiken om toegang te krijgen tot uw persoonlijke en financiële informatie. Hebt u twijfels over de echtheid van een e-mail, een telefoonoproep, sms, brief of enig ander bericht? Reageer er niet op en neem contact op met uw agent of mail naar [email protected].
Wat moet ik doen als ik vermoed dat iemand misbruik maakt van mijn gegevens? Als u slachtoffer bent van fraude en dringend hulp nodig hebt, contacteer dan Crelan Fraudestop op 02/555 92 00 (24/7 bereikbaar voor Crelan-klanten). Opgelet: onze fraudespecialisten kunnen u enkel helpen bij fraude. Wat kunnen onze fraudespecialisten voor u doen? Als u slachtoffer bent van fraude, kunnen zij bewarende maatregelen nemen om u te beschermen tegen (verdere) fraude. Zij zullen u verder ook de nodige instructies geven (CardStop bellen, klacht neerleggen bij de politie …). Zij stellen een dossier op dat alle informatie bevat over de fraude en sturen het dossier door naar de fraude dienst van Crelan. Wat kunnen onze fraudespecialisten NIET voor u doen? Een stand van zaken geven over uw fraudedossier. Andere betwistingen en/of vergissingen behandelen: geldopnemingen of stortingen die u zelf deed maar waarbij er iets fout liep overschrijvingen die u zelf deed naar een verkeerde rekening of met een verkeerd bedrag vragen over en betwisten van domiciliëringsopdrachten betwisten van betalingen voor goederen die niet geleverd worden of niet overeenstemmen met u verwacht had betwistingen van (contactloze) transacties met uw debetkaart reserveringen op uw visakaart of betwisten van transacties met uw visakaart. Hiervoor kan u bij www.mijnkaart.be terecht. Voor al deze zaken raden wij u aan contact op te nemen met uw Crelan-bankagent binnen de normale openingsuren van uw agentschap.